Kömürlü Ortaokulu 1. Geleneksel Mangala Turnuvası

Okulumuzda ilkini gerçekleştireceğimiz mangala turnuvası şartnamesi aşağıda yer almaktadır.

KÖMÜRLÜ ORTAOKULU MANGALA TURNUVASI

 1. GELENEKSEL MANGALA TURNUVASI ŞARTNAMESİ

 MADDE-1: GENEL ŞARTLAR:

 1.1- Turnuvaya Kömürlü Ortaokulu öğrencileri katılabilir. Turnuva sınıflar  arası olmak üzere dört kategoride yapılacaktır.

1.2- Turnuvaya Kömürlü Ortaokulu öğrencileri katılabilir . Turnuvaya katılacak öğrencilerin başvuruları (en geç 28.02.2022 tarihine kadar) alınacaktır.

 1.3- Turnuva 3 Mart 2022 Perşembe günü saat 12.30'da yapılacaktır.

1.4- Turnuvaya katılım ücretsizdir.

MADDE-2: MANGALA OYUN KURALLARI: Mangala Türk Zeka ve Strateji Oyunu iki kişi ile oynanır. Oyun seti üzerinde karşılıklı 6'şar adet olmak üzere 12 küçük kuyu ve her oyuncunun taşlarını toplayacağı birer büyük hazine bulunmaktadır. Mangala Oyunu 48 taş ile oynanır. Oyuncular 48 taşı her bir kuyuya 4'er adet olmak üzere dağıtırlar. Oyunda her oyuncunun önünde bulunan yan yana 6 küçük kuyu, o oyuncunun bölgesidir. Karşısında bulunan 6 küçük kuyu rakibinin bölgesidir. Oyuncular hazinelerinde en fazla taşı biriktirmeye çalışırlar. Oyun sonunda en çok taşı toplayan oyuncu oyun setini kazanmış olur. Oyuna kura ile başlanır. Oyunculardan biri 1 adet taşı, rakibine göstermeden avucunun içine saklar. Rakibine hangi avucuna sakladığını sorar. Rakibi sakladığı taşın hangi elinde olduğunu tahmin eder. Eğer bilirse oyuna başlar. Bilemez ise taşı avucuna saklayan oyuncu oyuna başlar. Oyunda 4 temel kural vardır.

 1. TEMEL KURAL: Kura neticesinde başlama hakkı kazanan oyuncu kendi bölgesinde istediği kuyudan 4 adet taşı alır. Bir adet taşı aldığı kuyuya bırakıp saatin tersi yönünde, yani sağa doğru her bir kuyuya birer adet taş bırakarak elindeki taşlar bitene kadar dağıtır. Elindeki son taş hazinesine denk gelirse, oyuncu tekrar oynama hakkına sahip olur. Oyuncunun kuyusunda tek taş varsa, sırası geldiğinde bu taşı sağındaki kuyuya taşıyabilir. Hamle sırası rakibine geçer. Her seferinde oyuncunun elinde kalan son taş oyunun kaderini belirler.

2. TEMEL KURAL: Hamle sırası gelen oyuncu kendi kuyusundan aldığı taşları dağıtırken elinde taş kaldıysa, rakibinin bölgesindeki kuyulara da taş bırakmaya devam eder. Eğer rakibinin kuyularına taş bıraktıktan sonra da elinde taş kaldıysa Rakibinin hazinesine taş bırakmadan kendi bölgesine taş bırakmaya devam eder. Oyuncunun elindeki son taş, rakibinin bölgesinde denk geldiği kuyudaki taşların sayısını çift sayı yaparsa (2,4,6,8 gibi) oyuncu bu kuyuda yer alan tüm taşların sahibi olur ve onları kendi hazinesine koyar. Hamle sırası rakibine geçer.

 3. TEMEL KURAL: Oyuncu taşları dağıtırken elinde kalan son taş, yine kendi bölgesinde yer alan boş bir kuyuya denk gelirse ve boş kuyunun karşısındaki kuyuda da rakibine ait taş varsa hem rakibinin kuyusundaki taşları alır, hem de kendi boş kuyusuna bıraktığı taşı alıp hazinesine koyar. Eğer oyuncunun bölgesinde yer alan boş kuyunun karşısına denk gelen kuyuda rakibinin taşı yoksa oyuncu kendi boş kuyusuna bıraktığı taşı almaz. Her iki durumda da hamle sırası rakibine geçer.

4. TEMEL KURAL: Oyunculardan herhangi birinin bölgesinde yer alan taşlar bittiğinde oyun seti biter. Oyunda kendi bölgesinde taşları ilk biten oyuncu, rakibinin bölgesinde bulunan tüm taşları da kazanır. Dolayısıyla, oyunun dinamiği son ana kadar hiç düşmez. Oyun seti bittiğinde, oyuncular hazinelerindeki taşları sayarlar ve en fazla taşı hazinesine biriktiren oyuncu oyun setini kazanmış olur. Mangala Oyunu 5 set olarak oynanır. Oyunu kazanan oyuncu (1) puan, kaybeden (0) puan ve berabere bitiren oyuncular yarım (0,5) puan alır.

HAMLELERİN KAYDEDİLMESİ : Oyuncular yaptıkları hamleleri kaydetmek isterlerse müsabaka hakeminden hamle kayıt kağıdından isteyebilirler . Bu kağıda hamlelerini yazabilirler. Bu zorunlu bir uygulama değildir.

BERABERE BİTEN OYUN:

Oyun eğer berabere biter ise oyuncular 1. uzatma setini oynarlar. Eğer yine berabere biterse 2. Uzatma setini oynarlar. Bu uzatma setinde de galip çıkmaması durumunda taş averajına bakılır averajlar da eşitse hakemin belirleyeceği şekilde kura çekilir ve maçın galibi belli olur. İlk oyuna başlarken yapılan kurayı kazanan oyuncu yeni sete başlama hakkına sahiptir. Yeniden kura çekilmesine gerek yoktur.

OYUNCULARIN İRADESİ :

Haberin devamını okumak için buraya tıklayınız.

Erzurum Şenkaya Kömürlü Ortaokulu

Yorumlar (0)
Yorumunuz en az 10 karakter olmalıdır.(0)